Livestream Matthëus vanuit de Sint-Nicolaaskerk in Sint Nyk

De Stichting Passie voor de Kunst moest in 2020 haar eerste opvoering van de Matthëus in St Nicolaasga uitstellen vanwege de pandemie. Ook dit jaar is er geen andere keuze dan uitstellen naar 2022. Toch wil Stichting de lijdensweek niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom organiseert zij op woensdagavond 31 maart a.s. om 20.00 uur een livestream van de mooiste delen uit Bach’s Mathëus Passie vanuit de Sint-Nicolaaskerk in Sint Nyk. Deze stream zal de dagen daarna te zien blijven tot tweede paasdag.

Musici van het Nationaal Symfonisch Kamerorkest zullen met medewerking van een 4-tal professionele zangsolisten en onder leiding van dirigent Jan Vermaning een ingekorte versie van de Matthëus-passion van Bach ten gehore brengen. Het totale muziekgezelschap van ongeveer 20 musici wil de kijkers en luisteraars in een uur meenemen naar de jaarlijkse traditie rondom de Passie. Bekende delen die uit de magistrale compositie van Bach worden live ten gehore gebracht, zoals ‘Aus Liebe’, diverse koralen en natuurlijk het ‘Erbarme Dich’… Daarbij worden de prachtige staties van de kruisweg in Sint-Nicolaaskerk op een bijzondere manier in beeld gebracht.

Voorafgaand aan de uitvoering zal pastoor Hoogma kort stilstaan bij deze bijzondere activiteit in zijn bijzondere kerk. Daarna zal muziekrecensent en Bachkenner Rudolf Nammensma een inleiding verzorgen op Bach’s Matthëus en op deze speciale uitvoering. Vanaf omstreeks 19.45 uur kunt u dit via de livestream volgen.

De wijze waarop de Stichting Passie voor de Kunst dit project initieert en organiseert is uniek en naar wij hopen een goed alternatief voor het bijwonen van een live concert. De streaming is gratis en voor iedereen te bekijken, alleen of thuis met familie, maar ook met elkaar in bijvoorbeeld Doniahiem of andere verzorgings- en verpleeghuizen in Friesland en daarbuiten.

De link naar de livestream vind u, samen met alle informatie over de uitvoering op de website van Passie voor de kunst https://www.passievoordekunst.nl/

Volgend jaar hoopt de Stichting op 10 april om 19.15 uur de gehele Matthëus live uit te kunnen voeren in de Sint-Nicolaaskerk. Meer informatie over de kaartverkoop vindt u op de website van de Stichting.