Dak kerkgebouw Scharsterbrug in het nieuws!

Er stond een leuk artikel over de reparatie van het dak van het kerkgebouw in Scharsterbrug in het Reformatorisch Dagblad van 25 maart 2021.

Last van een lekkend kerkdak hadden de leden van de protestantse gemeente Ouwsterhaule-Scharsterbrug niet direct, want vanwege de coronapandemie konden ze de zondagse diensten alleen via een live-stream volgen. Ze komen voorlopig niet samen in hun kerk in het Friese dorp Scharsterburg, net te zuiden van Joure. Het hele dak van de kerk uit 1904 wordt van nieuwe panlatten voorzien en alle dakpannen worden opnieuw gelegd.

Ook ging het De Sintnykster niet ongemerkt voorbij.

Last van een lekkend kerkdak hadden de leden van de Protestantse Gemeente Ouwsterhaule-Scharsterbrug niet direct, want vanwege de coronapandemie konden ze de zondagse diensten alleen via een live-stream volgen. Ze komen voorlopig niet samen. Toch is het hele dak van de kerk uit 1904 van nieuwe panlatten voorzien en worden alle dakpannen opnieuw gelegd. Eerder eerdere reparatie hielp onvoldoende.

Bouwbedrijf A. Fekken uit Scharsterbrug hoeft voor de zes weken durende klus alleen maar de weg over steken. Het bedrijf is pal tegenover de kerk uit 1914 gevestigd. Lieuwe Minnesma (l) en Siebren Kuperus leggen de pannen weer op hun plek. ,,Dizze pannen kinne noch in hiel skoftsje mei’’, aldus Minnesma, die uit Idskenhuizen afkomstig is. Een deel van het dakhout was verrot en is vernieuwd. Onder de panlatten is een vochtregulerende folie gelegd. Een deel van de zinken goten is ook vernieuwd.