Orgelvrienden in Ouwsterhaule

In overleg met de kerkenraad kon ik op het onderstaand mailtje positief reageren. En toen de beide orgelvrienden op een donderdagmorgen langs kwamen waren ze verrast. En prachtig kerkje en een orgel in goede staat. Met plezier hebben ze gespeeld en voor mij het onderstaande stukje geschreven. En misschien komen ze tijdens een dienst een keer spelen. Ook het Van Dam orgel in Scharsterbrug willen ze heel graag bekijken en bespelen.

Goedemorgen,

Is het mogelijk om een keer op het orgel (van Dam) van de kerk van Ouwsterhaule te mogen spelen?

Zelf ben ik organist in Noardburgum

Met vriendelijke groet,  Rudolf Westra

Orgel bespelen in OUWSTERHAULE.

Door de kosteres van de kerk (Roelie de Bos – Kornelis) werd me gevraagd of ik een klein stukje wou schrijven.

Door mijn werk ben ik regelmatig in het buitenland en ook tijdens vakanties. Daarbij komen we dan vaak ik steden. In grote steden staan grote kerken die dan weer open zijn ter bezichtiging. Meestal lopen we daar dan naar binnen en ik kijk dan (als organist) naar het orgel. Daardoor heb ik veel orgel bekeken in allerlei steden. Maar tot voor kort wist ik niet, wat voor orgel er in de kerk stond, die hemelsbreed plusminus een kilometer van mijn huis staat. En dat is natuurlijk te gek voor woorden. In een provincie die dicht bezaaid is met kerken. Je hoeft helemaal niet over de grens om iets moois te bekijken.

Dus ben ik jaren geleden begonnen om eens alle orgels in de eigen gemeente te bekijken (en te mogen bespelen, als dat mag). En daarna verder, door de hele provincie. In Fryslân hebben we ongeveer 200 kerken met orgels en in Groningen ook nog eens zoveel. Mijn plan is om gemiddeld per jaar bij 10 orgels langs te gaan. Dan ben ik in Fryslân alleen al 20 jaar bezig.

Het mooie aan deze hobby is dat je overal in contact komt met mensen. En je komt op de mooiste plekjes in de eigen provincie. Plekjes die ik niet kende. Waar ik nog nooit was geweest. Ouwsterhaule kende ik niet, terwijl ik heel vaak over de A6 rijd.

Op donderdag 19 januari jl. heb ik, samen met een muziek vriend en mede organist, op jullie orgel gespeeld, waarvoor onze dank.

Rudolf Westra