Tjerkepaad 2022, ook in Ouwsterhaule

Tsjerkepaad Fryslân – ​2 juli t/m 10 september 2022

De kerk in Ouwsterhaule ( Jetze Veldstraweg 31 Ouwsterhaule)doet ook dit jaar weer mee aan Tsjerkepaad!! De vlag gaat uit van 2 juli tot en met 10 september, om de week.

Wat is er mooier dan het bezoeken van een oud kerkje in Friesland? Nergens zijn er zoveel kerken als in Fryslân! Tijdens Tsjerkepaad zijn gedurende de zomer meer dan 250 Friese kerken vrij toegankelijk. Gastvrije vrijwilligers zijn beschikbaar om uitleg te geven. De kerken zijn open voor iedereen die erfgoed, kunst, stilte, ontmoetingen, rust of meditatie waardeert. https://tsjerkepaad.nl/

Wanneer de kerk in Ouwsterhaule gebouwd is in de boeken niet meer terug te vinden, maar tijdens de restauratie in 2001 is de buitenmuur die er in 1877 omheen was gebouwd afgebroken en kwam de oorspronkelijke buitenmuur tevoorschijn. De oorspronkelijke muur bestaat uit kloostermoppen en stamt waarschijnlijk uit de 15e eeuw. Binnen is de kerk toen ook in prachtige kleuren geverfd en het oorspronkelijke hekwerk voor de preekstoel en de originele lambrisering weer teruggehaald. En dan niet te vergeten het mooie (Van Dam) orgel, bouwjaar 1880.

Uw gastdames:

2   juli     –     Siska Holtrop en Grietje Jonkman

16 juli     –     Jelly Oenema

30 juli     –     Siska Holtrop en Grietje Jonkman

13 aug.   –     Fimmy Schreur

20 aug.   –     Jelle en Annie de Jong  (orgeldag)

27 aug.   –     Yfke v/d Kooij

10 sept.  –     Roelie de Bos