Uitzending zondagavond 7 november 2021 “Andries en de wetenschappers”

In de morgendienst van afgelopen zondag vertelde Jelle de Jong bij de afkondigingen, dat er die avond de uitzending van Andries Knevel en Wiebren de Jong was.

Nou eens kijken wat dat geworden is, na een dag opname in Ouwsterhaule, in onze kerk. Wat mij eerst al op viel was de vele titels die Wiebren heeft: professor, doctor, ingenieur en werkt als hoogleraar aan de TU in Delft aan een project om herwinbare energie op te slaan. En zo zie je maar, een gewone jongen, veel geleerd, maar ook hij is bezig met zaken buiten zijn werk om. Geloofszaken, een ingewikkelde materie, als je wetenschappelijk veel kennis in huis hebt. Maar Wiebren heeft hier zijn weg in gevonden en dat bracht hij prachtig over, je begreep zijn beweegreden.

De uitzending was geprogrammeerd met verschillende andere gesprekken en items die ertussen werden geplaats werden. Dit gaf het geheel een waardevolle beleving. Je bleef luisteren, naar de vragen die deze en gene stelde. Ook de antwoorden van Wiebren, geeft je stof tot nadenken, over wetenschap en geloof. Onze kerk kwam mooi in beeld, vooral het orgel.

Wat opviel was, dat ze een hele dag bezig zijn, waar dan maar weinig van uitgezonden werd. En waar Andries Knevel zijn auto geparkeerd heeft? De close up van onze bijbel op de preekstoel viel op; als ik het lampje zondags aan doe, denk ik, wat ben je mooi met je randjes en krullen, en het is nu vastgelegd… Het hele programma, zet je tot denken over het geloofsleven en dat is, net als een preek, de bedoeling. En dat is in mijn geval gelukt. Want ik kan ook vaak iets niet beredeneren, maar volgens Wiebren, heeft de liefde het laatste woord. En dat is een belangrijk gegeven in ons leven.

Roelie de Bos

Hier kun je de aflevering bekijken