Zoektocht familie Assema naar familiewapen in kerk Ouwsterhaule

Één van de grafstenen die in het koor van de kerk in Ouwsterhaule ligt is van Both van Assema gestorven in 1669 te Ouwsterhaule. Bijna 400 jaar later is familie van Both naar de kerk in Ouwsterhaule gekomen om daar de grafzerk met het familiewapen te fotograferen.

familie wapen van Assema op grafsteen in het koor van de kerk van Ouwsterhaule

Geachte  Mevr. R. de Bos – Kornelis

Een verre voorouder van mij is begraven in het oude kerkje in Ouwsterhaule

Mijn oom heeft jaren geleden een overzicht gemaakt van de stamboom van de Assema’s

En daarbij een piepklein en amper zichtbare foto meegeleverd van een grafsteen in uw kerk. Een grafsteen waar het familiewapen van de Assema’s staat.

Mijn broer heef een Assema boek gemaakt , was afgelopen zomer bij het kerkje maar vond het gesloten

Is het mogelijk dat wij via u toegang tot de kerk krijgen om wat foto’s te maken?

We zijn volgende week maandag, dinsdag en deels de woensdag in de buurt en hopen dat er dan een moment mogelijk is om de kerk en het familiewapen te fotograferen.

Ik hoor graag van u

Met vriendelijke groet  Corry van Assema

Met bovenstaand mailtje werd ik ingewijd in de familie geschiedenis van de familie van Assema. Op de afgesproken tijd kwamen Corrie en haar man Maarten een nieuwe foto maken van het familiewapen. Natuurlijk moest het opgezocht en we vonden het voor in de kerk, naast de preekstoel, onder het knielbankje.

Terwijl Maarten foto’s maakte, vertelde Corrie mij enige bijzonderheden over de familie van Assema. Broer Chris van Assema heeft een stamboomboek gemaakt in 1995, waar Corrie mij later enige pagina’s van zond. Vanaf 1500 woonde de familie van Assema in Oldeouwer op de Assema State bij het Tjeukermeer. Na 1800 verspreide de familie zich over heel Nederland en zo kwamen Maarten en Corrie uit Rotterdam.

In 1669 stierf de dochter van Andries Johannes van Assema en werd begraven in Oldeouwer. Op haar grafzerk kwam het familiewapen, wat opnieuw gefotografeerd moet worden. De hieronder beschreven details zijn een mooi gedeelte uit het stamboomboek;