Adventstijd als voorbereiding op kerst

Wat is Advent en hoe vieren we het dit jaar?

Advent is de periode van voorbereiding op het Kerstfeest. Het begint vier zondagen voor Kerst en duurt tot Kerstavond. Doordat Kerst dit jaar op een zondag valt, begint Advent heel vroeg, namelijk al op 27 november. In veel kerken – ook in de onze – wordt op alle vier de zondagen die in de Adventsperiode vallen, de zogenaamde ‘Adventszondagen’, een kaars aangestoken. In onze gemeente wordt dat gedaan door kinderen van de zondagsschool, die er ook een gedicht bij lezen.

27 november 9:30; eerste adventszondag in Scharsterbrug
4 december 9:30; tweede adventszondag met avondmaal in Ouwsterhaule

Naar aanleiding van het jaarthema van de PKN ” aan tafel” zijn de kinderen van de zondagsschool uitgenodigd in de kerk van Ouwsterhaule. Het avondmaal staat deze dienst centraal, hierover hebben Piety en Elina de laatste keer gesproken met de kinderen. De betekenis hiervan komt ook tijdens de dienst weer naar voren. De kinderen hebben hun eigen “wijnglas” versierd die we zullen gebruiken. (Ze krijgen i.p.v. wijn druivensap😉)
We willen graag 09.20 verzamelen voor bij de kerk. Ook ouders zijn natuurlijk van harte welkom. Na afloop van de dienst is er koffie/thee en limonade in de Kerksalon.

11 december 9:30; derde adventszondag in Scharsterbrug
18 december 19:30 vierde adventszondag kerstzangdienst in Ouwsterhaule

Betekenis Advent

Het woord ‘advent’ komt van het Latijnse ‘adventus’, dat ‘komst’ betekent. Er wordt toegeleefd naar Kerst: het feest van de komst (de geboorte) van Jezus Christus. Tegelijk wordt er stilgestaan bij de ‘wederkomst’: de terugkomst van Jezus op aarde.

Adventskalender

Als hulpmiddel om toe te leven naar Kerst zijn er allerlei ‘Adventskalenders’. Wij wijzen graag op de online Adventskalender van Petrus Magazine, dat aansluit bij het jaarthema ‘Aan tafel!’: https://petrus.protestantsekerk.nl/advent/ Iedere dag een inspirerende voorbereiding op Kerst!